טופס 4 מסמל ציון דרך משמעותי במעבר לדירה חדשה.

במאמר זה נסביר כיצד תהליך של בקשה לטופס 4 מתנהל, ונדגיש את החשיבות של בחירת אנשי מקצוע מעולים לביצוע בדיקות כמו צילום קווי ביוב ואחרות

מהרגע שבו רוכשים מקבלן או מתחילים לבנות עצמאית בית חדש או דירה חדשה, ועד שנכנסים לגור בנכס המוכן, עשוי לחלוף בזמן רב במהלכו יש להתמודד עם שלל אתגרים, עיכובים והחלטות מורכבות. 

אחד הרגעים המרגשים ביותר בתהליך כזה הוא קבלת טופס 4 מהרשות המקומית לתכנון ובנייה, אשר מאשר את אכלוס הנכס.

על מנת לקבל את האישור המיוחל כמה שיותר מהר, חשוב להגיש בקשה לטופס 4 בצורה מסודרת, לבצע את כל הבדיקות הדרושות באופן המקצועי והזריז ביותר ולבצע מעקב מתמיד אחר מצבכם.

אל דאגה, אנחנו כאן להסביר לכם מה אתם צריכים לעשות, מה קורה אחרי שמקבלים טופס 4 וכיצד בוחרים את אנשי המקצוע הנכונים לכל צורך שעולה לאורך הדרך.

בדיקות צנרת לטופס 4

מי אחראי על השגת טופס 4 לפרויקט?

קיימות שתי אפשרויות:

רכישת דירה מקבלן – היזם הוא זה שאחראי לקבל טופס 4 לאישור אכלוס בדירה.

בניית דירה עצמאית – אתם, בתור בעלי היתר הבנייה, אחראיים בעצמכם לקבל טופס 4 ולנהל את הבקשה.

גם אם האחריות לא מוטלת על הכתפיים שלכם, האינטרס שלכם ברור: 

לקבל את ההיתר בצורה כמה שיותר מהירה ופשוטה. לכן, עליכם בכל מקרה להיות עם אצבע על הדופק ולוודא שהכל מתבצע כהלכה. 

כפי שמיד נסביר, המון גורמים וביורוקרטיה מעורבים בתהליך, מה שאומר שלא מעט דברים עלולים להסתבך.

מי מנפיק את טופס 4?

טופס 4 מונפק על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ומגיע עם חתימה של יו"ר הוועדה, יו"ר ועדת המשנה או מהנדס העיר. 

עוד לפני כן, הוא עובר אצל שורה של מחלקות בתוך הוועדה, כאשר כל אחת מהן בודקת כי הכל תקין בהיבט אותו היא מנהלת.

המטרה: 

לוודא שהמבנה ראוי ובטוח למגורים, על מנת לאפשר בלב שקט לדיירים לאכלס את הבית או הדירה, בידיעה שלא קיימים ליקויי בנייה משום סוג.

לשם כך, נדרשות שלל בדיקות ופיקוח צמוד, על מנת לוודא שאתם עומדים בכל הדרישות והתקנות. 

לאחר בקשה לטופס 4 התגלה שיש תנאים בהם אתם לא עומדים? 

תצטרכו לבצע הערכת מצב ולמצוא את דרך הפעולה הכי יעילה.

בשורה התחתונה, טופס 4 מסמל את סיום שלב הבנייה ותחילתו של שלב חדש עבור הבניין ודייריו.

חיטוי מים
שטיפת קווי צינור

אילו בדיקות נדרשות במהלך בקשה לטופס 4?

בשביל למנוע טעויות, אתם צריכים בראש ובראשונה להיות מודעים לבדיקות ולשלל האישורים שתצרכו בשביל לקבל טופס 4. אם תפספסו את אחת הבדיקות, אתם עלולים למצוא את עצמכם בעיצומה של סחבת מתסכלת ולהתייצב מול בעיות במימון הרכישה.

הדרישות עשויות להשתנות בהתאם לנכס ולרשות המקומית, אך באופן כללי אלה הבדיקות שיהיה עליכם לבצע:

תקינות ובטיחות מערכות התשתיות – עבור בקשה לטופס 4 נדרשת בחינה של המערכות הבסיסות של המבנה: האם מערכת הגז מוכנה לשימוש? האם מערכת האינסטלציה תקינה? האם מערכת החשמל בטיחותית ובנויה על פי כל התקנים? לשם קבלת האישורים מהמחלקות הרלבנטיות ברשות המקומית, יש להזמין אנשי מקצוע לביצוע בדיקות כמו מבחן דליפות גז, צילום קווי ביוב ובדיקת מעגלים חשמליים, בהתאמה. לעיתים, נדרש גם אישור ממכבי האש לגבי הבטיחות בתחום זה.

התאמה להיתר הבנייה – לפני תחילת העבודות קיבלתם היתר בנייה, ובו פורטו התוכניות שאושרו ותנאים מדויקים להקמת המבנה. עבור קבלת טופס 4, מהנדס העיר יוודא שאכן עמדתם בתנאים הללו.

יציבות המבנה – המהנדס צריך לבדוק האם המבנה שהוקם ראוי למגורים, וכי הוא מספיק חזק ויציב בהתאם לחוק. כחלק מהבדיקה, נבחנת גם תקינותו של שלד המבנה, לרבות איכות הבטון בו השתמשו.

אטימות המבנה – בישראל, ישנה חשיבות עצומה לקיומם ורמתם של מרחבים מוגנים. בשביל לקבל טופס 4, המהנדס בודק את האטימות של מרחבים אלה, ואתם צריכים תעודה מטעמו של מכון התקנים.

בדיקת אדריכל – נדרש אישור לכך שהמבנה הוקם נכון מבחינה אדריכלית.

בדיקת מודד – מודד מקצוע חייב לוודא שהבית או הבניין נבנו בהתאם למיקום שאושר, במידות נכונות עבור כל המפלסים והחלקים.

פינוי מבנים זמניים – במהלך בנייה נעשה שימוש במבנים זמניים, בין השאר להשלכת פסולת באתר. בסיום, הרשות המקומית רוצה להיות בטוחים שמבנים אלה, שלא אמורים להיות שם כאשר המבנה מאוכלס, מפונים מהמקום.

בדיקות אלה ונוספות, מאפשרות לוועדת התכנון והבנייה לאשר כי הנכס נבנה בהתאם למה שסוכם לפני כן, וכי הוא מספק לדיירים המיועדים את כל התנאים הנחוצים בעיני החוק.

לאחר קבלת טופס 4, ניתן לחבר את מערכות החשמל, המים והגז לתשתיות המקומיות ולעבור לגור בתוך המבנה.

צילום קווי וצינורות ביוב, מאפשר לכם לדעת בדיוק מה מצב המערכת, לזהות כשלים ובעיות ולטפל בהם ביעילות. הצילום נדרש באופן שגרתי, לפני מעבר לנכס חדש או בעקבות תרחישים מסוימים.

לכלוך ומשקעים אשר מצטברים בצנרת, עלולים לגרום לסתימות ולמגוון בעיות אחרות. שטיפה מאפשרת להיפטר מכל מה שלא צריך להיות בקווים, ומהווה שלב קריטי במרבית עבודות התיקונים והתחזוקה.

את השטיפה ניתן לבצע באמצעות ביובית, או לחלופין על ידי שימוש במכונה ייעודית, אשר מסוגלת להפיק במים בלחץ אטמוספרי גבוה מאוד.

הצילום מתבצע באמצעות רובוט מתקדם, אשר מוחדר לתוך הצנרת ומסוגל לשדר בזמן אמת תמונה מפורטת ומדויקת של הקווים.

חברת שומר מנוסה מאוד בתהליך, ובזכות זה יודעת בדיוק מה נדרש בכל מקרה ומצב. אצלנו תמצאו את העובדים הכי טובים, את הטכנולוגיות הכי חדישות, ניסיון עשיר ואת כל המומחיות שאתם צריכים. לפרטים חייגו 050-9695914 ☎️

שירותים המוצעים ע"י שומר טכנולוגיה לאישור טופס 4:

  • שטיפה וצילום קווי ביוב לתאגיד ע"י רובוט צילום 360 מעלות – בדיקת חובה עבור קבלת טופס 4
  • חיטוי מאגרי מים ומי שתיה בבניין – מול משרד הבריאות עבור קבלת טופס 4
  • דיגום מים – אנו שולחים דגימה של המים למעבדה – לאישור מול משרד הבריאות
  • בדיקת מז"ח – בדיקת חובה עבור קבלת טופס 4

איך אפשר לזרז קבלת טופס 4?

השגת טופס 4 יכולה לפעמים להיות תהליך מאתגר, בשל ריבוי הדרישות ובשל העובדה שלא תמיד אתם האחראיים לניהול התהליך. אתם תלויים ביעילות הקבלן לא רק בהתנהלות מול הרשות המקומית, אלא עוד קודם לכן – בדאגה כי כל עבודות הבנייה יתבצעו ללא ליקויים, בזריזות ובאיכות הגבוהה ביותר.

עיכובים עלולים להיווצר בשל:

  • בירוקרטיה בהתנהלות מול הגורמים השונים.
  • חוסר עקביות בחוקי בנייה מקומיים ובתקנות.
  • בעיות עם איכות עבודות הבנייה.
  • בעיות במערכות ובתשתיות של הבניין.

חשוב להבין כי בקשה לטופס 4 גוררת נבחנת מכל הכיוונים, בצורה קפדנית מאוד. פספוס של בדיקה או אי קבלת אישור מסוים יכולה לעלות לכם בהמתנה של שבועות ואפילו חודשים, וגם לפגוע בכם מבחינה כספית.

לכן, עליכם להיות חדים וערניים לאורך כל הדרך, ולנקוט בצעדים הבאים:

  • תכנון מראש ועריכת רשימה מלאה של כל ההיתרים והאישורים שנדרשים לכם, עוד לפני תחילת עבודות הבנייה.
  • הקפדה על כך שכל תהליכי הבנייה יתבצעו בצורה איכותית ויעמדו בכל התקנות הרלבנטיות.
  • תקשורת קבועה עם מפקח הבנייה ו/או היזם וטיפול בכל הבעיות ברגע שהן מתעוררות, בין אם בעקבות בדק בית או רק לאחר בדיקה לא מוצלחת של הרשות המקומית.
  • שמירת תיעוד מפורט של כל העבודות והחומרים שבהם נעשה שימוש, כדי להקל על מציאת פתרון מהיר לכל בעיה שעלולה לצוץ.
  • העסקת קבלנים ואנשי מקצוע מוסמכים ומנוסים לביצוע עבודות הבנייה. יש חשיבות עצומה לשימוש באנשי המקצוע הטובים ביותר, שכן ביצוע עבודות לא מספיק טובות, שלא לומר רשלניות, עלול להסתיים במפח נפש. לדוגמה, בדיקת לחץ מים שנעשית באופן לא מקצועי עלולה להחמיץ ליקויים בצנרת. גם אם במקרה הם לא יתגלו ותצליחו לקבל טופס 4, עדיין תהיה לכם צנרת לא מספיק טובה בנכס.

אגב, אל תסמכו על כך שהבודקים מטעם הרשות יפספסו ליקויים, כי הם אמורים לזהות את כל התקלות. מה עושים אם הם מגלים ליקויים? חייבים להתייעץ עם מומחים ולאתר את דרך הטיפול הכי יעילה האפשרית. במקרים מסוימים, התיקונים באחריותו של הקבלן. אם אתם לא בטוחים מה לעשות גם לאחר בדיקה של איש מקצוע, מומלץ להתייעץ עם נציגי הרשות המקומית.

מדוע טופס 4 כל כך חשוב?

קבלת טופס 4 אינה רק ציון דרך כמעט סופי באכלוס הנכס, אלא גם אישור חשוב לכך שהחיים שלכם לא יהיו בסכנה ברגע שתיכנסו לגור בבית או בדירה החדשים.

בין השאר, הבדיקות השונות מיועדות לבחינת התקינות הבטיחותית וקיומם של אמצעים בטיחותיים עבור המערכות השונות (חשמל, גז, אינסטלציה וכו').

אמנם לא נעים להתמודד עם התהליך המתיש, אבל תחשבו על זה: גם לכם יש אינטרס שהכול יהיה תקין. גם ליקויים שאינם משפיעים על הפן הבטיחותי, יכולים לפגום בחוויית המגורים בנכס מבחינה אסתטית או לפגוע בשווי שלו.

למשל, בדיקת עשן לקווי ביוב משמשת לאיתור נזילות וסתימות במערכת הביוב של המבנה. במהלך הבדיקה, מוכנס עשן לא רעיל לצנרת הביוב.

העשן עולה דרך הצינורות ויוצא דרך סדקים, דליפות או שברים במערכת.

מאפשר לאנשי מקצוע לאתר ולתקן במהירות ובקלות כל בעיה, לוודא שמערכת הביוב פועלת כראוי ולהפחית את הסיכון לנזילות או בעיות אחרות.

אם לא תבצעו את הבדיקה הזו ואת כל האחרות, לא תוכלו להיות בטוחים שהנכס ראוי למגורים.

מה ההבדל בין טופס 4 לבין טופס 5?

לעומת טופס 4 שהרבה אנשים מכירים ומבינים, לפחות ברמה בסיסית, ישנו טופס הרבה פחות מוכר שתצטרכו להשיג בהמשך הדרך – טופס 5.

את הטופס הזה יש להשיג שנה לאחר קבלת טופס 4 ואכלוס הנכס, ומטרתו לוודא שהשלמת העבודות התבצעה בכפוף להיתר ושעדיין אין זכר לליקויי בנייה, גם לאחר חיבור הבית או הדירה למערכות כמו אינסטלציה וחשמל.

בין השאר, קבלת טופס 5 דורשת אישור מהרשות המקומית שאין לכם שום חוב.

כפי שאתם מבינים, טופס 4 הוא יעד משמעותי שרבים רודפים אחריו בכל רגע נתון.

כדי לוודא שהמרדף שלכם יהיה כמה שיותר קצר ונוח, אתם צריכים את אנשי המקצוע המשובחים ביותר בצד שלכם.